شناسهٔ خبر: 66217350 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

پیشنهاد هفتگی «فن‌ویک»:

در عصر جدید به‌روز باشید

در معرفی «فن‌ویک» این آخر هفته فیلم، پادکست، اپلیکیشن و کتابی را به شما معرفی کرده‌ایم که کمک می‌کند هم‌ پایه تکنولوژی رشد کنید.

صاحب‌خبر -

سال‌های ۹۶ و ۹۷ بود که رانندگان تاکسی به اسنپ و تپسی اعتراض کردند. درآن‌زمان خیلی از  افراد باور نمی‌کردند ظهور تکنولوژی باعث شود کسب‌وکارشان از بین برود یا مجبور شوند خود را با فناوری‌‌های جدید وفق دهند. هنوز هم برخی از افراد نسبت به روند رو به رشد فناوری مقاومت می‌کنند. برای این دسته از افراد تماشای فیلم «internship» را پیشنهاد می‌کنیم. احتمالا آنها با شخصیت‌های اصلی این فیلم همزات‌پنداری کنند. این فیلم درمورد ۲ فروشنده قدیمی‌ است که با ورود به عصر جدید موقعیت شغلی خود را از دست دادند و حالا تصمیم می‌گیرند برای دوره کارآموزی وارد شرکت گوگل شوند.

به گزارش «فن‌زی» وقتی گفته می‌شود تغییرات فناوری کسب‌وکارها را به شدت تحت‌تاثیر قرار داده است یعنی حتی مدل درآمدزایی آنها را نیز تغییر می‌دهند. در معرفی کتاب این هفته نیز به سراغ کتاب «آینده در اشتراک است» رفتیم که به تغییر درآمدی شرکت‌ها می‌پردازد. نویسنده این کتاب معتقد است دیگر روش‌های قدیمی جوابگو نیست و کسب‌وکارها باید به سمت مدل درآمدی مبتنی بر خرید اشتراک بروند. مدلی که این روزها کسب‌وکارهای نوپا از آن بهره می‌برند.

گسترش تکنولوژی در دنیا باعث ورود واژگان جدید به دایره لغات هم شده است؛ واژگانی چون «فریلنسر». فریلنسرها افرادی هستند که به صورت دورکار و آزاد برای شرکت‌ها کار می‌کنند. فریلنسرینگ چون موضوع جدیدی است نیاز به آموزش دارد و به همین دلیل پادکست «فریلنسر» می‌تواند دراین راه به افرادی که قصد دارند این مسیر را انتخاب کنند، کمک کند. 

پس از آنکه راه کسب‌وکار خود را پیدا کردید و توانستید خود را با فناوری‌های جدید تطبیق دهید، گوش‌کردن به موسیقی خوب حال شما را خوب می‌کند.در این مورد اپلیکیشن ملودیفای را از دست ندهید چون به دنیای زیبای موسیقی‌های ایرانی و خارجی پا می‌گذارید.

فیلم the internship/ ناامید نشو

آخر هفته را با تماشای فیلم طنز که به دنیای تکنولوژی هم نگاهی دارد بگذرانید. فیلم «the internship» هم گزینه بامزه‌ای برای این روزهاست. کارآموزی (the internship) فیلمی آمریکایی در ژانر کمدی به کارگردانی شاون لوی است که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد. 

این فیلم داستان ۲ فروشنده قدیمی‌ است که موقعیت شغلی آنها با ورود به عصر دیجیتال نابوده شده است و تصمیم می‌گیرند برای دوره کارآموزی وارد شرکت گوگل شوند. حالا آنها برای استخدام‌ شدن باید با گروهی از نابغه‌های جوان رقابت کنند.

 شاید جالب باشد بدانید در این فیلم از ۱۰۰ کارمند واقعی گوگل به عنوان بازیگران فرعی استفاده شده است. گوگل هم اجازه داد به مدت ۵ روز در دفتر مرکزی گوگل‌پلکس فیلمبرداری شود، اما بیشتر فیلم در موسسه فناوری جورجیا در آتلانتا فیلمبرداری شد. دراین موسسه هم تا جایی که توانستند دکورها را مانند دفتر گوگل بازسازی کردند.

موضوع فیلم بیشتر در مورد دوره کارآموزی تابستانی گوگل است، اما گوگل برای حضور در این فیلم پولی پرداخت نکرد، اما این شرکت اجازه داشت بر نحوه نمایش محصولاتش کنترل کند. به عنوان مثال، سازندگان فیلم می‌خواستند صحنه‌ای بگیرند که در آن خودروی خودران تصادف ‌کند، اما گوگل درخواست کرد صحنه حذف شود، زیرا محصول هنوز عرضه نشده بود.

جدای از کمدی‌ بودن آن، این فیلم را سایت‌های سینمایی دنیا جزو فیلم‌های انگیزشی قرار دادند. موضوع اصلی فیلم، تلاش وان و ویلسون (شخصیت‌های اصلی فیلم) برای درک فناوری مدرن در مقایسه با کارآموزان جوان و تلاش آنها برای تطبیق خود با محیط اطرافشان است. این فیلم نکات خوبی را در اختیار نسل جوان و جویندگان کار قرار می‌دهد. همچنین برای مدیران منابع انسانی حاوی مطالب آموزنده‌ای است که در انتخاب افراد به چه چیزهایی توجه کنند. این فیلم  همچنین ۲ بار نامزد جایزه Teen Choice Awards شده است.

کتاب آینده در اشتراک است/ انتخاب مدل موفق برای کسب‌وکار

در ابتدای دهه ۹۰ بود که مردم ایران شاهد ظهور نخستین سامانه‌ها نمایش خانگی یا VODبودند. در این سامانه‌ها آنها می‌توانستند مستقل از صدا و سیما، فیلم‌ها و سریال‌های مختلف تماشا کنند. مدل درآمدی این کسب‌وکار هم مبتنی بر حق اشتراک  (subscription) است. زمانی این مدل کسب‌وکار مختص روزنامه‌ها و نشریه‌های چاپی بود که درآمدشان متکی به اشتراک بود و حالا چند سالی‌ است این مدل به کسب‌وکارهای نوپا هم سرایت کرده است. اما آیا این مدل درآمدی موفق است؟ برخی مانند تین‌زو اعتقاد دارند مدل کسب‌وکار اشتراکی آینده کسب‌وکارهاست. او در کتاب «آینده در اشتراک است» یا اسم اصلی آن « Subscribed» مدل کسب‌وکار شرکت‌هایی مانند نتفلیکس، اسپاتیفای و سلزفورس را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده که مدل کسب‌وکار اشتراکی تحولی واقعی و فرصتی جدید پیش روی کسب‌وکارهاست؛ جریانی که تازه شروع شده است.

تین‌زو یک کارآفرین حوزه فناوری آمریکایی متولد تایوان است. او بنیانگذار، رئیس و مدیرعامل Zuora است. Zuora یک شرکت نرم‌افزار سازمانی آمریکایی است که پلتفرم صورت‌حساب و امور مالی برای مدل کسب‌وکار اشتراکی به مشاغل عرضه و مدیریت می‌کند. او با راه‌اندازی این شرکت سعی کرد در بحبوحه رکود بزرگ اواخر دهه ۲۰۰۰ یک مساله بزرگ، ملال‌آور و آزاردهنده‌ای را حل کند؛ یعنی نحوه درآمدزایی شرکت‌ها. تین‌زو براساس تجربیات خود دراین مدت کتاب «آینده در اشتراک است» را تهیه و تدوین کرد.

آنطور که دراین کتاب آمده است: «بسیاری از کسب‌وکارها و سرمایه‌گذاران بعد از ضربه سخت سال ۲۰۰۸ متوجه شدند که در حال بازی‌کردن در نسخه خودشان از اقتصاد هالیوودی هستند؛ پول زیادی را برای توسعه محصولی خرج می‌کنند و بعد دعا می‌کنند موفق شود. اگر جواب نمی‌داد، یعنی بدشانس بودند. وضعیت مالی برای این شرکت‌ها روشن نبود....هرفصل را بدون هیچ پولی در حساب بانکی‌شان شروع می‌کردند......وضعیت درآمد حق اشتراک این‌طور نیست. شرکتی ۱۰ میلیون دلاری با ۸۰ درصد درآمد حق اشتراک هرسال را با هشت میلیون دلار در حساب بانکی‌اش شروع می‌کند. اگر بگوییم ارزش‌گذاری سهام مبتنی بر پیش‌بینی‌های آینده‌نگر است، مدل‌های اشتراک نیز مدل‌های درآمدی آینده‌نگر هستند.»

تین‌زو نگاه بسیار خوشبینانه‌ای به مدل کسب‌وکار اشتراکی دارد و عقیده دارد شرکت‌هایی با مدل کسب‌وکار اشتراکی ۹برابر سریعتر از ۵۰۰ شرکت برتر دنیا رشد می‌کنند. چرا؟ چون بر خلاف شرکت‌های دیگر، این کسب‌وکارها مشتریان خود را می‌شناسند. یک پایگاه از مشترک خوشحال، دستاورد بزرگ این کسب‌وکارهاست.

این کتاب توسط محمد رهبان ترجمه و انتشارات راه‌پرداخت هم آن را منتشر کرده است. شما می‌توانید این کتاب را از فروشگاه راه‌پرداخت، طاقچه، وندار و مای‌کتاب تهیه کنید.

پادکست فریلنسر/ حرفه‌ای باشید

پادکست‌هایی که تاکنون دراین بخش معرفی کردم مربوط به موضوعاتی چون نحوه راه‌اندازی استارتاپ‌ها و آشنایی با موانع و فراز و نشیب‌ها در این راه است.  در صورتیکه از دوره شیوع ویروس کرونا تاکنون فعالیت گروهی به نام فریلنسرها هم در بین فعالان اقتصادی بیشتر شده است و این حوزه هم نیاز به آموزش دارد.  این حوزه جذاب است و در عین‌ حال کارکردن به صورت فریلنسری نیاز به دانستن نکاتی است که «پادکست فریلنسر» این کار را انجام می‌دهد.

پادکست فریلنسر در اپیزودهای کوتاه به افرادی که قصد دارند به صورت فریلنسری برای شرکت‌های مختلف کار کنند، آموزش‌هایی می‌دهد. این آموزش‌ها شامل تبدیل یک کارفرمای جدید به مشتری همیشگی، راهکارهای ایجاد تعادل بین کار و زندگی، نترسیدن از گرفتن پروژه‌های بزرگ،راهکارهایی برای پیشگیری از اختلاف بین شما و کارفرماها و نحوه پیشنهاد قیمت بهتر و..... است.

پادکست فریلنسر را پارس‌کُدرز، بازار کار آنلاین ایران، تهیه و منتشر کرده است. پارس‌کدرز سایتی است که میان کارفرمایان و فریلنسرها ارتباط ایجاد می‌کند.  با اینکه آخرین اپیزود این پادکست مربوط به ژانویه ۲۰۲۰ است، اما اپیزودهای منتشر شده می‌تواند به افراد کمک کند تا با آگاهی این حوزه را انتخاب کنند.

این پادکست در کست‌باکس ۹۹۱ دنبال‌کننده و ۸.۱ هزار بار شنیده شده است. علاوه بر کست‌باکس می‌توان آن را در اپل‌پادکست، ناملیک، شنوتو و سایت فریلنسر نیز گوش دهید.

اپلیکیشن ملودیفای/ گوش دادن به آهنگ بدون اینترنت 

زمانی باید تک تک آهنگ‌هایی که دوست داشتیم را دانلود و با یک برنامه پخش آهنگ گوش می‌کردیم، اما حالا اپلیکیشن‌های بسیاری مانند اسپاتیفای و کست‌باکس به صورت آنلاین به ما اجازه دسترسی به آهنگ‌های مورد علاقه‌امان و ایجاد پلی‌لیست می‌دهند. اپلیکیشن ملودیفای هم یکی از این برنامه‌هاست که کاربران می‌توانند هم به صورت آنلاین و هم آفلاین به آهنگ‌ها گوش کنند و پلی‌لیست بسازند. آنها همچنین می‌توانند آهنگ‌هایی را که دوست دارند هم دانلود کنند.

برای استفاده از ملودیفای می‌توانید با ایمیل خود یا شماره تلفن وارد شوید. در صفحه اصلی چندین دسته‌بندی مشاهده می‌کنید مانند پلی‌لیست‌ها، جدیدترین‌ها،میکس‌ها، خوانندگان،محبوب‌ترین‌ها، تازه‌های هفته و ......

با انتخاب هرکدام از دسته‌بندی‌های بالا شما وارد دنیایی از آهنگ‌ها می‌شوید. کاربران می‌توانند آهنگ انتخابی خود را با دیگران به اشتراک بگذارید، در زمان خواب تعیین کنند بعد از چند دقیقه آهنگ متوقف شود، آهنگ را دانلود کنند، به پلی‌لیست خود اضافه کنند و متن آّهنگ را تماشا کنند.

علاوه بر آهنگ‌های فارسی، کاربران در این برنامه به آهنگ‌های خارجی مانند روسی، ترکی، انگلیسی، آهنگ‌هایی برای یادگیری زبان، آهنگ کودکان، موسیقی برای خواب و آرامش و مسافرت، ورزش و بازی دسترسی دارند.

البته شما در هنگام ثبت‌نام یک کاربر عادی هستید و حداکثر ۷ روز می‌توانید موزیک گوش و دانلود کنید یا آهنگ‌هایی که نیاز به خرید اشتراک دارند به صورت دمو گوش کنید.  پس از آن باید اشتراک خریداری شود تا به صورت نامحدود به موزیک‌ها دسترسی داشته باشید. شما می‌توانید اپلیکیشن ملودیفای را از کافه‌بازار، گوگل‌استور،فارسروید،سیب‌اپ و سیپچه و iApple دریافت کنید.

 

نظر شما