شناسهٔ خبر: 66219072 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

آخرین اخبار از سیل دوباره در سیستان و بلوچستان

راه ارتباط با ۳۰۰ روستا قطع شده است/ درخواست امداد هوایی

در پی وقوع سیل، بار دیگر، زیرساخت‌های بخشی از استان سیستان و بلوچستان به شدت آسیب دیده است. با وجود اینکه خبرگزاری‌های رسمی از حضور نیروهای ارتش و سپاه برای امداد خبر داده‌اند، ارتباط با بیش از 300 روستا هنوز قطع است و شاهدان محلی از ناپدید شدن برخی از ساکنان و نبود کمک کافی خبر می‌دهند.

صاحب‌خبر -

در پی وقوع سیل در مناطق جنوبی کشور، زیرساخت‌های بخشی از استان سیستان و بلوچستان بار دیگر به شدت آسیب دیده است. با وجود آنکه خبرگزاری‌های رسمی از حضور نیروهای ارتش و سپاه برای امداد خبر داده‌اند، ارتباط با بیش از 300 روستا هنوز قطع است و شاهدان محلی از ناپدید شدن برخی از ساکنان و نبود کمک کافی خبر می‌دهند. با وجود آبگرفتی شدید منازل هنوز اطلاعات رسمی در خصوص نحوه اسکان یا میزان امدادرسانی هوایی منتشر نشده است.   

به گزارش شبکه شرق، در پی بارندگی هفته جاری و وقوع سیلاب در جنوب کشور بلاخص سیستان و بلوچستان زیرساخت‌های منطقه حدود 18 هزار میلیارد تومان آسیب دیده است.  سیلاب در بخش‌های مختلفی از شهرستان‌های منطقه جنوب شرق کشور همچون  چابهار، نیکشهر و  شهرستان کنارک، شدت بیشتری دارد.

عبید ملک رئیسی، فعال اجتماعی در استان سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار شبکه شرق، در خصوص وضعیت یکی از این روستاها در شهرستان کنارک می‌گوید: 

«روستای گووء از توابع شهرستان نیکشهر کاملا زیرآب رفته است. هیچ گونه راه ارتباطی ندارند و تاکنون هیچ امدادرسانی صورت نگرفته است. دو کودک ۱۷ساله و ۱۵ساله با آمدن سیل ناپدید شده‌اند. اهالی این روستا درخواست امدادرسانی هوایی دارند». 

خسارت 18 هزار میلیاردی سیل به استان سیستان و بلوچستان

استانداری سیستان و بلوچستان تخمین می‌زند که حدود 18 هزار میلیارد به راه‌های ارتباطی، بخش کشاورزی، شبکه برق رسانی و شبکه آب استان آسیب وارد شده است. برخی از منازل دچار آبگرفتگی شدند، و بخشی از وسایل زندگی مردم آسیب جدی دیده است.  

سرزیر سد مخزنی کهیر در شهرستان کنارک 

سد مخزنی کهیر با ظرفیت ۳۴۳ میلیون متر مکعب در شهرستان کنارک روز چهارشنبه سرریز شد و عبدالغفور حوت فرماندار کنارک از  آبگرفتگی معابر و نفوذ شدید آب در منازل مسکونی مردم در شهر کنارک خبر داده است. اما هنوز  آمار و اطلاعات مشخصی در خصوص نحوه اسکان اهالی شهرها و روستاهای سیل‌زده اعلام نشده است. 

استاندار: باعنایت ویژه شخص وزیر کشور اعتبارات تامین شده است 

محمد کرمی، استاندار سیستان و بلوچستان امروز در نشست خبری که در خبرگزاری مهر منتشر شده است، اعلام کرد با «عنایت ویژه شخص وزیر کشور»  اعتبارات تامین شده است، مسؤولان هر منطقه «مشخص شده» تصمیات لازم اتخاذ شده و قرار است برای تخلیه آب دستگاه‌های کفکش مورد نیاز خریداری شود. او اطلاعات بیشتری درباره شرایط روستاهایی سیل‌زده اعلام نکرده است.  

ارتباط 300 روستا قطع است 

همانطور که گفته شد، سیلاب به راه‌های ارتباطی آسیب شدیدی زده است. مجید محبی، مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان صبح امروز به خبرگزاری ایسنا اعلام کرد، همچنان راه ارتباطی ۲۴ مسیر فرعی جنوب استان به همراه ارتباط ۳۰۰ روستا به دلیل طغیان رودخانه‌های محلی بسته است. 

همچنین بر اثر بارندگی شبکه برق ۴۴۵ روستای سیستان و بلوچستان قطع شده است، البته به گفته مدیرعامل شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق (توانیر) تا ساعت 15:41 امروز 30 فرودین ماه، ۳۸۰ روستا مشکلشان رفع شده و اکنون فقط ۶۵روستا باقی مانده که آن هم به زودی برق‌دار خواهد شد. با این حال، آب ۳۴ روستای جنوب سیستان و بلوچستان قطع شده است و مدیران استان اعلام کرده اند آب رسانی توسط دستگاه تانکر آب رسان ادامه دارد.  

 احتمال خروج تمساح‌ها  

از سوی دیگر، با سیلابی شدن رودخانه‌ها و سرریز شدن بیشتر سدهای استان، این احتمال را افزایش داده که تمساح‌ها از برکه محل زیست اصلی خود خارج شوند. در همین راستا روابط عمومی محیط زیست سیستان و بلوچستان از مردم استان خواسته است، نسبت به تردد غیرضروری در مناطق سیلابی، حاشیه رودخانه باهوکلات، هوتک‌ها، مرداب‌ها و مناطق حاشیه‌ای زیستگاه‌های حیات وحش تا زمان فروکش کردن سیلاب و برگشت به شرایط عادی، خودداری کنند. 

ورود ارتش و سپاه به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

بر اساس اعلام سایت ارتش، انواع بالگردها، خودروهای سنگین، ادوات مهندسی، پشتیبانی رزمی به منطقه اعزام و عملیات امدادرسانی در مناطق سیل‌زده‌ به ویژه استان سیستان و بلوچستان در حال انجام است. خبرگزاری تسنیم هم تصاویری از حضور سردار شفایی، فرمانده سپاه سلمان در منطقه منتشر کرده و اعلام کرده که نیروهای سپاه از همان ساعات اولیه در حال امدادرسانی بودند.
 

سیل سیستان و بلوچستان

نظر شما