شناسهٔ خبر: 66442535 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

امضای چهار تفاهم‌نامه توسعه اقتصادی، دستاورد قزوین در نمایشگاه اکسپو

قزوین - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین گفت: چهار تفاهم‌نامه توسعه اقتصادی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (اکسپو ۲۰۲۴) تهران بین اتاق بازرگانی قزوین، بوشهر، قم، فارس و شرکت سینا وی سی به امضا رسید.

صاحب‌خبر -

علی رحمانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: به منظور تسهیل مباحث لجستیک و گمرکی تولید کنندگان استان قزوین تفاهم نامه‌ای بین استان قزوین و بوشهر منعقد شد.

وی با بیان اینکه قزوین به عنوان یکی از قطب های صنعتی کشور نیازمند توسعه در تمامی حلقه های زنجیره ارزش از جمله لجستیک (حمل و نقل، نگهداری) است، افزود: امروز مرحله لجستیک به عنوان تحویل محصول حدود ۴۱ درصد از کل هزینه های عملیاتی زنجیره تامین و ۵۳ درصد از هزینه های حمل و نقل را تشکیل می دهد و به زبان ساده، حدود نیمی از هزینه های زنجیره تامین و حمل و نقل در جهان، صرف تحویل نهایی محصول می‌شود.

رحمانی ادامه داد: یکی از برنامه های توسعه ای استان قزوین در صنایع بزرگ، تسهیلگری در لجستیک و مسایل مربوط با آن است که با توجه به ظرفیت مناسب استان بوشهر در خصوص تشویقات گمرکی، سود بازرگانی و نزدیکی آن نسبت به سایر استان های حوزه خلیج فارس به قزوین مورد توجه قرار گرفت.

تفاهمنامه تخصصی برای توسعه رسته کفش دانسفهان برای نخستین بار با استان قم امضا شد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قزوین خاطرنشان کرد: رسته کفش دانسفهان یکی از رسته هایی است که در سال های اخیر در استان قزوین شکل و توسعه یافت و با توجه به نابالغ بودن رسته از لحاظ شاخص های اقتصادی و نو پا بودن این صنعت، تفاهمنامه ای با استان قم امضا شد.

به گفته این مسوول،‌ به منظور توسعه این زنجیره، مواردی چون انتقال دانش تجربی و ساختار اکتسابی، تربیت مربیان و طراحان کفش، ایجاد انجمن و نهادهای تخصصی، توسعه بازار، ارتقای تکنولوژی تولید، استانداردسازی محصول، اتصال به بازارهای صادراتی، ارتقای کیفیت محصول در دستور کار ۲ استان قرار می گیرد.

رحمانی بارگاهی بیان کرد: این جنس از تفاهم نامه ها به صورت کاربردی و موردی، حلقه های مشکل دار در زنجیره ارزش با مزیت های نسبی هر استانی را مرتفع خواهند کرد.

امضای چهار تفاهم‌نامه توسعه اقتصادی، دستاورد قزوین در نمایشگاه اکسپو

انعقاد تفاهمنامه بین قزوین و فارس جهت مشارکت در صنایع اولویت دار

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قزوین در ادامه بیان کرد: تکمیل حلقه‌های مفقوده زنجیره ارزش استان قزوین به ویژه در صنعت شیشه و شوینده باعث شد تا تفاهمنامه‌ای بین استانداری قزوین و استانداری فارس امضا شود که براساس مفاد آن اقدامات مشترکی در خصوص صنایع اولویت دار استان‌ها مثل شیشه، شوینده، زیتون و انگور در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: استان قزوین قطب تولید شوینده و شیشه کشور و از طرف دیگر استان فارس یکی از بزرگترین تامین کنندگان کربنات سدیم کشور هستند که برای آن‌ها برنامه های عملیاتی همچون نقش پذیری هر استان در طول زنجیره، ارتقا دانش فنی، انتقال تکنولوژی، سرمایه گذاری مشترک در خصوص استخراج منابع معدنی، بهبود خلوص مواد معدنی در راستای تولیدات با کیفیت صادراتی، مدلسازی در خصوص مردمی سازی معادن و توسعه بازار صورت هدفگذاری شده است.

رحمانی همچنین گفت: طبق این تفاهم نامه اقدامات مشترکی در خصوص رسته های زیتون و انگور همچون برنامه های مطالعاتی، شبکه سازی و نهادسازی، توسعه بازار با مدل هایی چون کشاورزی مبتنی بر قرارداد، برگزاری نمایشگاه های تخصصی و برند سازی منطقه ای انجام می شود.

به گفته این مسوول، به منظور اجرای این طرح ها کمیته ای مشتکل از گروه های تخصصی طرفین تشکیل و طی یک برنامه زمانی اقدامات عملیاتی آن اجرا خواهد شد.

تفاهم نامه مشترک بین پارک علم و فناوری قزوین و شرکت سینا وی سی منعقد شد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قزوین ادامه داد: در راستای تامین مالی غیر بانکی و حمایت از شرکت های دانش بنیان و نوآور حوزه شوینده استان قزوین، تفاهم نامه ای بین پارک علم و فناوری قزوین و شرکت توسعه دانش بنیان سینا وی سی نیز منقعد شد.

وی افزود: زنجیره ارزش شوینده یکی از صنایع بومی شده در کشور است که اگر با حداکثر بهره وری ظرفیت تولید شود، جوابگوی جمعیت ۵۰۰ میلیونی خواهد بود و از طرف دیگر در خصوص این کالای مصرفی، موضوع نمادسازی و فرمولاسیون در این زنجیره بیشتر ارزش افزوده را به همراه خواهد داشت.

به گفته این مسوول، جهت تحریک حلقه طراحی این زنجیره (فرمولاسیون و نوآوری) به شدت نیاز به حمایت از طرح های نو و جدید هستیم و صندوق سرمایه گذاری سینا وی سی وابسته به بنیاد مستضعفان با ماموریت تعریف شده خود توانایی قابل توجهی برای حل کردن این موضوع دارد.

رحمانی خاطرنشان کرد: تقاهم نامه یاد شده با موضوع سرمایه گذاری غیر بانکی و تامین مالی با روش های نوین برای شرکت های فناور شوینده گام موثری برای توسعه این حلقه ها و نقاط فشار استراتژیک به جا مانده می گذارد.

شایان ذکر است که برای طرح های نو قبل از اجرا تا مبلغ ۲۵ میلیارد ریال و برای طرح های اجرا شده تا سقف ۱۵۰ میلیارد ریال قابلیت سرمایه گذاری وجود دارد و به منظور عملیاتی سازی این طرح کارگروهی متشکل از هر طرفین جهت داوری طرح ها ایجاد می شود.

نظر شما