شناسهٔ خبر: 66443994 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شاتا | لینک خبر

معاون وزیر صمت خبر داد؛

آینده ایران در گرو توسعه صنایع پیشرو، صادرات محور و دانش‌بنیان است شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت گفت: هم‌اکنون حدود 10 هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور وجود دارد و آینده ایران در گرو توسعه صنایع پیشرو، صادرات محور و دانش‌بنیان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صمت و به نقل از روابط عمومی اداره کل صمت استان زنجان، «محمدمجید فولادگر» معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت، روز چهارشنبه در دیدار با فعالان اقتصادی استان زنجان، اظهار کرد: هم اکنون نیاز کشور به تولید و گردش اقتصادی بیش از گذشته اهمیت دارد بنابراین محور تمرکز این وزارتخانه در سال جهش تولید با مشارکت مردم، تولید صادرات محور و دانش بنیان است.

وی افزود: مقام معظم رهبری بارها فرمودند که مساله تولید و اقتصاد در عرصه نوظهور حکمرانی کشور و تقابل بین المللی، پاشنه آشیل کشور است و ما در این خصوص ضعف داریم که باید آن را برطرف کنیم.

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت با بیان اینکه صادرات، مرزهای اقتصادی کشور را توسعه می‌دهد، ادامه داد: در بسیاری از حوزه‌ها فراتر از مرزهای جغرافیایی حرکت کرده‌ایم که از قدرت کشور نشات می‌گیرد.

وی با بیان اینکه مرزهای حوزه اقتصادی کشور کوچکتر از مرزهای جغرافیایی است، خاطرنشان کرد: به همین دلیل مشکلاتی در این بخش وجود دارد، بنابراین با نگاه صادراتی می‌توانیم توسعه آن را رقم بزنیم.

فولادگر با بیان اینکه توسعه کشور با افزایش ظرفیت‌ها رقم می‌خورد، یادآور شد: رویکرد دولت صادرات بر محور دانش‌بنیان‌هاست و بر این مبنا درخواست می‌شود، فعالان و تولیدکنندگان در این حوزه حرکت‌های جدیتری انجام دهند.

وی با بیان اینکه اغلب شرکت‌ها در حوزه دانش‌بنیان، آی‌تی، تحقیق و توسعه سرمایه گذاری نمی‌کنند و به نوعی یک در هزار در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌شود، تصریح کرد: فعال‌سازی ظرفیت‌های این حوزه به تحولات اکوسیستم آن منجر می‌شود.

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت با اشاره به فعالیت حدود ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور، افزود: اگر مقیاس فروش ۲ هزار میلیارد ریالی را برای آنها در نظر بگیریم فقط ۱۰۰ مورد آنها به توسعه رسیده‌اند.

وی یادآور شد: اگر مراقبت لازم از آنها انجام نگیرد، زمین، ماشین آلات و تسهیلات مورد نیاز آنها فراهم نشود، ۹۹ درصد از این شرکت ها در فضای رقابتی و هزینه ای قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود.

فولادگر با تاکید بر اینکه اگر فقط ۲ درصد منابع شرکت ها به این سمت هدایت شود، به‌طور قطع اکوسیستم دانش بنیان کشور متحول می‌شود، یادآور شد: در این راستا در وزارتخانه نیز خط ویژه حمایتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته شده و شرکت‌ها بدون نوبت، ارز مورد نیاز را دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه در حوزه تسهیلات نیز شرکت‌های دانش‌ بنیان در اولویت هستند، اظهار کرد: طی مذاکرات صورت گرفته با امور مالیاتی قرار شده برای رسیدگی به پرونده مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان از ظرفیت‌های دفاتر تخصصی رسیدگی مالی بهره گیری شود تا شرکت‌های دانش‌بنیان به بوروکراسی اداری گرفتار نشوند.

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت همچنین گفت: سیاستگذاری‌ها به این سمت است که سایر شرکت‌ها نیز به میدان دانش‌بنیان‌ها وارد شوند.

معاون کسب و کار وزارت صمت در ادامه از معدن سنگ آهن گوزلدره بازدید کرد. این معدن فعالیت خود را توسط شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان در اوایل سال ۱۴۰۲ آغاز کرده است و اقدام به استخراج سنگ آهن و فرآوری این مواد می کند.

در این بازدید درخواست تسریع صدور مجوزها و تخصیص سوخت توسط مدیران این معدن مطرح شد.

فولادگر در ادامه در واحد تعطیل شده صنایع مس ایران حضور یافت و اقدامات صورت گرفته جهت احیای این واحد تولیدی مورد بررسی قرار گرفت.

استان زنجان حدود یک هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی و صنعتی دارد.

انتهای پیام/

نظر شما