شناسهٔ خبر: 66444725 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

مدیرمسئول سایت: فیلترینگ در «ابرآروان» انجام می‌شود

سایت «دیده‌بان ایران» هم توقیف شد

صاحب‌خبر -
 به گفته سعید سیف، سرورهای رسانه‌های داخل ایران در اختیار «ابرآروان»‌ است و فیلترینگ بدون «دستور قضایی» صورت می‌گیرد. «دیده‌بان ایران» یک رسانه اینترنتی بخش خصوصی در داخل کشور است که فعالیت خود را از هشت سال پیش آغاز کرد. این وب‌سایت خبری و تحلیلی پیش از این گزارش‌هایی درباره فساد در حوزه‌های مختلف اقتصادی و قضایی منتشر کرده است.
سیف امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت، در شبکه اجتماعی ایکس با اعلام خبر فیلتر شدن این رسانه، گفت که تاکنون «هیچ نهادی مسئولیت فیلترینگ را به عهده نگرفته است.» وی نوشت: یروز عصر در یک اقدام غیرمنتظره سایت دیدبان ایران بدون اطلاع قبلی فیلتر شد. تلاش ما در این ۸ سال این بود که صدای مردم باشیم هنوز هیچ نهادی مسئولیت فیلترینگ را به عهده نگرفته است. حالا اگر با تعطیلی این سایت و بیکاری همکاران ما مشکلی از مشکلات کشور حل خواهد شد که حرفی نیست.
او در ادامه نوشت که «پس از اعتراض‌های ۱۴۰۱، تمام خبرگزاری‌ها مستقیم در اختیار ابرآروان قرار گرفتند» و «این قرار دادن سرورها بدون اطلاع رسانه و بر اساس دستور در اختیار ابرآروان قرار گرفت.»به گفته سیف، بدین ترتیب فیلتر کردن رسانه «از همان جا» و بدون اطلاع صورت می‌گیرد و «دستور قضایی هم نمی‌خواهد.» روشن نیست فیلتر شدن این رسانه بر چه اساسی و به دلیل انتشار چه مطلب یا مطالبی صورت گرفته است. سعید سیف، مدیرمسئول این رسانه، پیش از این در دی ۱۴۰۱ و همچنین فروردین ۱۴۰۲ بازداشت شده بود.
بنا بر گزارش سازمان «دفاع از جریان آزاد اطلاعات»، در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴ میلادی، یعنی از دهه دوم دی ۱۴۰۲ تا اوایل فروردین سال جاری، دست‌کم ۹۱ روزنامه‌نگار، فعال رسانه‌ای و رسانه ایرانی در داخل کشور، تحت پیگرد قضایی و امنیتی قرار گرفته‌اند. سازمان گزارشگران بدون مرز، در گزارش خود، ایران را از لحاظ آزادی بیان در میان ۱۸۰ کشور جهان در رتبه ۱۷۷ طبقه‌بندی کرده است. بر پایه این رتبه‌بندی، تنها سه کشور ویتنام، چین و کره‌شمالی در جایگاه‌های پایین‌تری از ایران قرار گرفته‌اند. بنا به این گزارش، فشارهای حکومتی بر رسانه‌ها در پی اعتراضات ۱۴۰۱ «بسیار تشدید شده» و انتظار مسوولان از رسانه‌ها تولید بولتن‌های تبلیغاتی است و «تحلیل‌های نقادانه» را با عناوینی مبهم مثل «سیاه‌نمایی» تحت فشار قرار می‌‌دهند.

نظر شما