شناسهٔ خبر: 66448590 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

دکترای بهداشت حرفه ای و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان خبر داد:

تغییرات اقلیمی به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر کار و محیط های کاری اثر گذار است

کمال الدین عابدی در مراسم گرامیداشت روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای به تبیین اهداف و فلسفه شعار سال این روز پرداخت و گفت: شعار امسال " زمان رو به اتمام است، هم اکنون از ایمن و سالم بودن محیط کار خود در شرایط تغییرات اقلیمی اطمینان حاصل کنید"، است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مفدا کردستان وی از تاثیر گذاشتن شرایط اقلیمی بر شغل و محیط کاری سخن گفت و ابراز نمود: این موضوع یکی از ریسک های نوظهور است که مورد توجه متخصصان ایمنی و بهداشت حرفه ای در دنیا قرار گرفته است.


دکترای بهداشت حرفه ای و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: بر اساس اعلام سازمان بین الملی کار، تغییرات شرایط آب، هوا و خاک منجر به تغییر وضعیت کار و به دنباله آن سطح ایمنی و بهداشت حرفه ای هم تحت تاثیر قرار میگیرد.

دکتر عابدی اظهار نمود: تغییرات اقلیمی در چند دهه اخیر بسیار چشمگیر بوده و میتوان به گرمایش زمین، بلایای طبیعی مثل زلزله، سیل و آتش سوزی های گسترده و افزایش تعداد موج های گرمایی اشاره نمود که موجب افزایش بروز و شیوع حوادث و بیماری ها شده اند.

وی ظهور حوادث و شرایط اضطراری افرادی که در این حوزه ها کار میکنند را پیش بینی کرد و گفت: کسانی که در محیط باز مانند کشاورزی، حمل و نقل و ساخت و ساز کار می کنند بیش از دیگر گروه های شغلی تحت تاثیر تغییرات اقلیمی قرار می گیرند.
خطرات و ریسک های ناشی از گرمایش زمین

دکترای بهداشت حرفه ای و عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کردستان به خطرات و ریسک های ناشی از گرمایش زمین پرداخت و گفت: با گرمایش زمین یک چرخه معیوب ایجاد میشود که منجر به بدتر شدن اوضاع می گردد چرا که برای خنک سازی محیط های گرم، باید از انرژی استفاده کرد که با تولید انرژی باز هم گرمایش ایجاد و گرمایش زمین نیز زمینه آلودگی هوا را بیشتر و سپس آلودگی هوا هم باز دوباره باعث گرمایش میشود.

دکتر کمال الدین عابدی عنوان نمود: علاوه بر این موارد گرمایش زمین باعث ایجاد بیماری های نوظهور شده و این اثرات را میتوان بر روی رفتار حیوانات هم دید.

وی به ضرورت توجه به بحث ایمنی و بهداشت حرفه ای در جامعه و در تمامی پروژه ها تاکید کرد و خاطرنشان ساخت: گرمایش جهانی یک مسئله همه جانبه بوده و همت تمامی افراد را در تمام زمینه ها می طلبد و باید در سطح شهری، استانی، ملی و نهایتا جهانی به آن پرداخته شود زیرا این مشکل نیاز به بررسی های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیاز داشته و باید کارگروه های چند جانبه و مختلف برای حل آن تشکیل شود.

نظر شما