شناسهٔ خبر: 66449127 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

تولیت آستان قدس رضوی در دیدار معلمان و استادان مدارس و دانشگاه‌های آستان قدس رضوی:

پاسخ به شبهات نسل جوان رسالت خطیر معلمان و اساتید است

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به نقش مهم و اثرگذار معلمان و اساتید بر نسل جوان، پاسخ‌گویی به شبهات دانش‌آموزان و دانشجویان را از رسالت‌های مهم معلمان و اساتید دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش آستان نیوز، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در دیدار معلمان و اساتید مدارس‌ و دانشگاه‎های آستان قدس رضوی که به مناسبت «هفته بزرگداشت مقام شامخ معلم» در حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد؛ این هفته را به تمام اساتید و معلمان دلسوز کشورمان تبریک گفت و با بیان اینکه معلمان باید شهید مطهری را الگوی خود قرار دهند، به روایت «رَحِمَ اللّه ُ عَبْدا اَحيا اَمْرَنا، رحمت خدا بر بنده‌اى كه امر ما را زنده كند.» از امام رضا(ع) اشاره و ابراز کرد: معلمان و اساتید رشته‌های مختلف در کنار تدریس دروس تخصصی خود اگر نکته‌ای اخلاقی و تربیتی برای دانش آموزان و دانشجویان بیان کنند و همچون شهید مطهری از دین و انقلاب با شجاعت و کلام منطقی و صحیح دفاع کنند، آن‌گاه مشمول دعای حضرت رضا(ع) خواهند شد.
وی با اشاره به هجمه گسترده دشمن برای القای شبهات در عرصه‌های مختلف دینی و انقلابی در ذهن نسل جوان، گفت: دستور قرآن است که در راه دفاع از دین و ارزش‌ها نباید از هیچ‌کس جز خدا هراس داشت و شهید مطهری این‌گونه بود، امروز نسل جوان آماج شبهات دینی و سیاسی دشمن است، معلمان وظیفه دارند با بیان صحیح و منطقی، شبهات نسل جوان را پاسخ دهند و از مبانی دینی و انقلابی دفاع کنند.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه شهید مطهری در جبهه‎های متعدد وارد میدان دفاع از اسلام شد، افزود: رسالت معلمی تنها تدریس دروس مختلف علمی نیست، معلمان باید با تسلط بر اخلاق اسلامی، آداب و مبانی دینی احیای فضیلت‎ها و امر اهل بیت(ع) را انجام دهند؛ هنگامی که یک معلم ریاضی، زبان انگلیسی یا علوم دیگر از معنویات می‌گوید، بسیار این سخن اثرگذارتر از سخن یک معلم دینی است.

رسالت معلمی فراتر از جغرافیای کلاس درس است
تولیت آستان قدس رضوی در ادامه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره معلم فرزانه، علامه شهید مرتضی مطهری، رسالت معلمی را فراتر از جغرافیای کلاس درس دانست و اظهار کرد: شهید مطهری به اصطلاح امروزی استاد رسمی حوزه علمیه یا دانشگاه نبود؛ ایشان در دهه 40 در حوزه تدریس داشتند و نیز در دانشگاه بعضاً به عنوان استاد میهمان حضور پیدا می‎کردند‎، در سال 56 نیز یک روز در هفته در حسینیه ارک قم فلسفه تدریس می‎کردند؛ اما چرا روز شهادت ایشان به عنوان روز معلم نام‌گذاری شد؟ یکی از حکمت‎های‌ این نام‌گذاری این است که معلمی را از چارچوب کلاس و مدرسه خارج کنند؛ زیرا معلمی امری گسترده و فراگیر است.
وی افزود: معلمی تنها در مدرسه و دانشگاه معنا پیدا نمی‎کند، حضور در کلاس تنها جلوه‌ای از ظهور و بروز معلمی است؛ معنای معلمی به مراتب گسترده‎تر و بالاتر و جغرافیای آن همه عالم است؛ همان‌گونه که نماز تجلی عبودیت و بندگی خداوند بوده، اما تمام بندگی نیست، کلاس نیز یک جلوه عینی معلمی است، اما معلمی به کلاس خلاصه نمی‎شود؛ بنابراین اگر حتی روز میلاد پیامبر خاتم(ص) را نیز روز معلم بنامند، سزاوار است.
حجت الاسلام والمسلمین مروی با اشاره به این سخن امام خمینی(رضوان‌الله‌علیه) که فرمودند «معلمی شغل انبیاست»؛ گفت: این سخن امام راحل بر گرفته از آموزه‎ها، متون و منابع دینی و نشان‌دهنده جایگاه ارزنده و رفیع معلمی است؛ زیرا انبیا خود معلم بشر بودند و وجوب هدایتگری معلم از متون و آموزه‎های دینی استنباط می‎شود.
وی در ادامه به بیان جایگاه «تعلیم و تعلم» در اسلام از منظر قرآن و متون روایی پرداخت و خاطرنشان کرد: نگاهی اجمالى به آيات قرآن، روایات ائمه اطهار(ع) و سیره بزرگان حکایت از اهتمام فوق‌العاده اسلام به امر مهم «تعلیم و تعلم» دارد.

ویژگی‌های ممتاز شخصیت شهید مطهری
تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود برخی ویژگی‏‌های ممتاز شخصیت شهید مطهری را بیان و با اشاره به جامعیت علمی این معلم شهید، عنوان کرد: مطالعات علمی علامه مطهری بسیار فراگیر و جامع بود، به‌طوری‌که تقریباً در تمام حوزه‌های علوم انسانی و اسلامی ایشان صاحب نظر بودند.
وی افزود: شهید مطهری آنجا که احساس می‎کند جامعه به هدایت و روشنگری نیاز دارد، بی‌اعتنا به سرزنش‌ها و خطرات وارد میدان می‌‎شود، تا آنجا که وقتی در مقاله‌ای در نشریۀ «زن روز» به مسئله حقوق زن در اسلام حمله‌ می‌شود، شهید مطهری در همان نشریه و همان ستون مقاله‌ای در خصوص «نظام حقوق زن در اسلام» می‏نویسد و پاسخ هجمه‌ها را می‌دهد.‎
حجت‌الاسلام والمسلمین مروی گفت: در آن دوران برای یک روحانی و عالم دینی نوشتن مقاله در نشریه مبتذل «زن روز» حقیقتاً یک انتحار به شمار می‎رفت؛ بسیاری به این عمل شهید مطهری اعتراض کردند و ایشان در پاسخ گفت:«در نشریه «زن روز» علیه حقوق زن در اسلام مقاله نوشتند، من بروم در نشریه «مکتب اسلام» پاسخ بدهم؟ آن کسی که «زن روز» می‏خواند که «مکتب اسلام» نمی‎خواند». که این نشان از شجاعت شهید مطهری دارد.
وی با بیان اینکه شهید مطهری از مصادیق آیه شریفه «لايَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ» بود، ابراز کرد: شهید مطهری در راه دفاع از اسلام و تبلیغ دین برای خود شئوناتی قائل نبود و برای خود تنها شأن دفاع از دین و تربیت مردم قائل بود؛ به‌طوری‌که روزی برکتاب سنگین «اصول فلسفه و روش رئالیسم» علامه طباطبایی شرح می‏نویسد و روزی به نیاز جامعه در جایگاه یک فیلسوف برجسته، کتاب ساده‎ای همچون «داستان راستان» را برای عموم مردم تألیف می‌کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین مروی در پایان گفت: مراکز علمی آستان قدس رضوی باید به نحوی با حرم مطهر امام رضا(ع) مرتبط باشند؛ دانش‎آموزان و دانشجویان مراکز علمی آستان قدس باید به شکلی با حضرت رضا(ع) پیوند داشته باشند و برای تحقق این مهم اساتید، معلمان و مربیان مراکز علمی آستان قدس می‎توانند با ارائه طرح‌ها و پیشنهادهای خود مسئولان امر را یاری کنند.
در ابتدای این دیدار تعدادی از معلمان و اساتید مدارس و دانشگاه‌‌های آستان قدس رضوی به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود درباره امور آموزشی و تربیتی پرداختند.

نظر شما