شناسهٔ خبر: 66736893 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: لیزنا | لینک خبر

محفل نقالی خوانی «سخن سرایان» برگزار شد

مهسا فردحسینی / روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی

همزمان با سالروز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی محفل نقالی خوانی «سخن سرایان» به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و مشارکت ادارات کل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی و جنوبی برگزار شد.

صاحب‌خبر -
محفل نقالی خوانی «سخن سرایان» برگزار شد

 به گزارش لیزنا، همزمان با سالروز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی محفل نقالی خوانی «سخن سرایان» به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و مشارکت ادارات کل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی و جنوبی با حضور حسین نوربخش، سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی؛ محمود حاجی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی و مهدی آریان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی با محوریت اجرای نقالی و شاهنامه خوانی توسط هنرمندان سه استان برگزار شد.

 در ابتدای این محفل حسین نوربخش، سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی ضمن خوانش ابیاتی از فردوسی بزرگ گفت: از جوار شریف امام مهربانها، حضرت علی بن موسی الرضا(ع) به شما خوش آمد گفته و سالروز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و روز پاسداشت زبان و ادب پارسی را تبریک و تهنیت می گویم.

وی افزود: امروز افتخار میزبانی از شما را در بزرگترین مرکز فرهنگی کشور، کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس سره) مشهد را داریم.

نوربخش با اشاره به برگزاری محفل نقالی خوانی «سخن سرایان» با محوریت گرامیداشت مقام حکیم ابوالقاسم فردوسی، اظهار کرد: این برنامه از سری سلسله نشستهای فرهنگی است که با هدف گرامیداشت و پاسداشت ادیبان و بزرگان ادب خطه خراسان بزرگ در طول سال برگزار می شود.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با بیان اینکه رویدادهای بزرگی در عرصه حماسه و حماسه سرایی در ایران اتفاق افتاده است، افزود: نمونه بارز این حماسه ها هشت سال دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم، شهدای سلامت و ... است. قطعا برای حفظ این حماسه ها نیازمند افراد و شاعران بزرگی همچون حکیم ابوالقاسم فردوسی هستیم.

وی با بیان اینکه امروز در سطح استان بالغ بر 200 برنامه فرهنگی به مناسبت سالروز بزرگداشت فردوسی در 154 کتابخانه عمومی در حال برگزاری است، بیان کرد: بر خود لازم می دانم از کتابداران و مسئولین کتابخانه های عمومی که همواره در تلاش برای انجام رسالت خود و حفظ میراث گذشتگان است، تقدیر و تشکر نمایم.

حسین نوربخش، سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی  همچنین از برگزاری پویش مجازی نقالی و شاهنامه خوانی به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در روزهای آتی خبر داد.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی خطاب به کودکان و نوجوانان، وفادارترین مخاطبین کتابخانه های عمومی گفت: شما یار و یاور کتابخانه های عمومی هستید. مجموععه کتابخانه های عمومی در راستای رفع نیازهای دانشی شما همواره در خدمت شما هستند؛  چرا که کتابخانه را خانه سوم شما پس از خانه و مدرسه می دانیم.

 در ادامه یوسف متولی حقیقی، استاد دانشگاه سخنان خود را با مطلعی از شاهنامه فردوسی آغاز کرد و گفت: زبان فی النفسه ابداعی از سوی انسان برای انتقال مفاهیم است. زبان پارسی یک زبان معمولی نیست؛ چرا که میراث دار فرهنگ جهانی است. زبان فارسی متعلق به یک خطه مشخص نیست و می توان با توجه به تاریخچه جهانی آن را متعلق به تمامی جهان دانست.

وی با اشاره به تاریخچه زبان پارسی در گذشته، تصریح کرد: نخستین بیت ها در سروده های سلاطین عثمانی همگی به زبان پارسی بوده است. از این رو است که می گویم این زبان میراث دار فرهنگ جهانی است.

متولی حقیقی تصریح کرد: ایران در دوره های مختلف مورد حمله بسیاری از اقوام گرفته است و این امر موجب شد تا بخشهایی از زبان پارسی از بین برود.

وی  اصلی ترین رکن حفظ زبان پارسی را مردم عادی و کوچه بازار دانست و اظهار کرد: بسیاری از آثار ایرانیان در طول تاریخ به زبانهای دیگر ترجمه شده بود و اگر برخی در مقابل این تهاجم مقابله نمی کردند، قطعا بصورت کامل از بین می رفت.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه نظم بر نثر در حفظ زبان پارسی مقدم بوده است، به خوانش برخی از اشعار شاعران گمنام و کهن و نقش فردوسی در مانایی زبان پارسی پرداخت.

یوسف متولی حقیقی همچنین سامانیان و رودکی شاعر این دوره را از عناصر اصلی زبان پارسی معرفی کرد و افزود: «ابوعباس فضل بن احمد اسفراینی» وزیر سلطان محمود غزنوی شخصی بود که در مانایی زبان پارسی نقش بسیار موثر ایفا کرده است. اسفراینی فردی بود که دیوانها و مکاتبات اداری را از زبان عربی به فارسی برگرداندو همچنین ابوالقاسم فردوسی را تشویق به سرودن شاهنامه کرد.

 در این محفل حنانه ذاکری زاده و مرشد ارغوان از خراسان رضوی، فاطمه حصاری از خراسان رضوی و فاطمه زهرا اصفهانی کندلکلی از خراسان جنوبی به نقالی و شاهنامه خوانی پرداختند.

 

نظر شما