شناسهٔ خبر: 66781193 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

مدیر کل دفتر شرق آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران خبر داد:

موافقت‌نامه تجارت ترجیحی بین ایران و اندونزی امضا شد

مدیر کل دفتر شرق آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران خبر داد: مدیرکل دفتر شرق آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران از امضای موافقت‌نامه تجارت ترجیحی ایران و اندونزی خبر داد و اظهار امیدواری کرد حجم صادرات ایران به اندونزی به بیش از یک میلیارد دلار کنونی خواهد رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، کاوه دلیری، مدیرکل دفتر شرق آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران از امضای موافقت‌نامه تجارت ترجیحی ایران و اندونزی خبر داد و گفت: بازار این کشور را برای جذب کالاهای ایرانی مستعد است.

وی افزود: هدف از امضای موافقت‌نامه‌های تجارت ترجیحی افزایش تبادلات تجاری و همکاری‌های مشترک بین دو کشور است و کشورها با در نظر گرفتن تخفیف‌های تعرفه‌ای روند ورود به بازارهای یکدیگر را تسهیل می‌کنند.

دلیری ادامه داد: دو کشور در نظر دارند بعد عملیاتی شدن موافقت‌نامه تجارت ترجیحی کمیته‌ای را تشکیل بدهند که کارویژه آن نظارت و به‌روزرسانی لیست‌ها و تخفیفاتی است که ایران و اندونزی برای یکدیگر در نظر می‌گیرند.

مدیرکل دفتر شرق آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد: اندونزی بیشترین جمعیت مسلمان جهان را دارد از این‌رو این بازار می‌تواند ظرفیت خوبی برای محصولات ایرانی باشد؛ واردات اندونزی از سایر کشورها حدود ۲۷۰ میلیارد دلار است که سهم ایران از این عدد کمتر از یک میلیارد دلار است؛ بدون تردید با امضای این موافقت‌نامه حجم مراودات تجاری دو کشور روند صعودی به خود خواهد گرفت.

دلیری با برشمردن گروه‌های کالایی صادراتی به اندونزی اظهار کرد: محصولات با پایه نفتی و معدنی بیشترین سهم را در تجارت ایران و اندونزی دارند؛ دو کشور متناسب با سیاست‌های داخلی بر ۲۳۰ قلم کد کالایی تخفیف در نظر گرفتند؛ رنج‌های مختلف تخفیفی عبارتند از؛ ۱۰۰، ۴۰، ۲۰ و ۱۰ درصد.

وی گفت: ما تلاش کردیم تخفیفات را برای کد کالاهایی دریافت کنیم که اندونزی به آنها نیاز دارد و ما نیز سابقه صادرات آنها را در کارنامه تجاری خود داریم؛ بدون تردید این روند باعث خواهد شد که سهم بیشتری در بازار اندونزی از آن خود کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به گروه کالایی که مشمول تخفیف شدند، تصریح کرد: مواد اولیه خوراکی، مواد پایه نفتی، تجهیزات پزشکی با ارزش افزوده بالا، قطعات الکترونیکی جزو کالاهای صادراتی هستند که دو طرف در آنها تخفیفاتی را در نظر گرفته‌اند و قابلیت اجرا بین طرفین را دارند.

 

انتهای پیام/

نظر شما