شناسهٔ خبر: 66792424 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

فیلم ندیدن و کتاب نخواندن افتخار نیست

یک منتقد سینما گفت: «فیلمنامه‌نویسی در قرن ۲۱» به عطش جوان‌های ما برای ساخت فیلم مدرن کمک می‌کند و فیلم ندیدن، کتاب نخواندن هیچ افتخاری ندارد.

صاحب‌خبر -

شاپور عظیمی منتقد سینما بیان کرد: بنظرم اهمیت کتاب فیلمنامه‌نویسی در قرن ۲۱ خیلی در میان نسل جدید فیلم‌سازان مطرح نشده است؛ به هرحال خیلی‌ها دو دستی به ساختار سه پرده‌ای و فیلم‌های متعارف چسبیده اند. درحالی که کتاب فیلمنامه نویسی در قرن ۲۱ به فیلم‌سازان، هنرجویان و هرکسی که قصد فیلمسازی یا فیلمنامه نویسی دارد آموزش می‌دهد تا نوع دیگری از فیلمسازی در سینما را که شاید دوست داشته باشد تجربه کند.

وی ادامه داد: به طور یقین دربازار فیلم‌های سینمایی ما کتابی به این شکل نداریم. فیلمنامه نویسی در قرن ۲۱ تنها کتابی است که ساختار غیر متعارف فیلمنامه‌ها را به نویسندگان، مترجمان، فیلمسازان و... آموزش می‌دهد. برای مثال فیلم بیست و یک گرم، ظاهرا فیلم پریشانی است و روایت خیلی پیچیده است و خود کارگردان بیان کرده بود که مادر بزرگ وی چگونه قصه تعیرف می‌کرد و شروع و پایان قصه چگونه بود.

<div id="video-display-embed-code_19335885"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/8735907/19335885?width=400&height=300"></script></div>

وی افزود: فیلمنامه نویسی در قرن ۲۱، کتاب مفصلی است و تقریبا ۷۴۰ صفحه دارد. این کتاب به بررسی بحران‌ها، شخصیت‌ها، ساختار فیلم‌ها و... می‌پردازد. معتقدم این کتاب می‌تواند دست کم برای کسی که قصد دارد فیلم مدرن و نامتعارف بسازد، یک پله اول محکمی است و می‌تواند به آن اکتفا کند. البته در بازار کتاب سینمای ما چنین کتابی را ندیدم و این کتاب می‌تواند به عطش جوان‌های ما برای ساخت فیلم مدرن کمک کند. از این منظر نمی‌گویم که من مترجم این کتاب بوده‌ام نه، بلکه من خودم به مبحث فیلمنامه بسیار علاقه‌مند هستم و به صورت تصادفی آن را پیدا کردم و بنظرم کتاب جذابی آمد. همچنین حیف است که چنین کتابی از سال ۹۶ چاپ سوم خود را ثبت می‌کند.

عظیمی بیان کرد: نمی‌توان به این افتخار کرد که من کتاب نمی‌خوانم و فیلم خوب می‌سازم، چنین چیزی امکان پذیر نیست. به هرحال فیلم ندیدن، کتاب نخواندن هیچ افتخاری ندارد. این تفکر اشتباهی است که بعضا بعضی فکر می‌کنند در این صورت اورجینال هستند، نه اینگونه نیست؛ بلکه باید از هر کتاب و فیلمی به عنوان یک پله استفاده کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما