شناسهٔ خبر: 66793411 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

سقف جدید بودجه باشگاه‌ها به‌زودی اعلام می‌شود؛

سقف بدون ضمانت

با نزدیک شدن به روزهای پایانی فصل فوتبالی و همچنین در آستانه شروع مهلت نقل‌و‌انتقالات تابستانی دوباره بحث قانون سقف بودجه و آیین‌نامه‌ای که در ابتدای این فصل توسط فدراسیون فوتبال به باشگاه‌ها ابلاغ شد و سر و صدای زیادی نیز به‌پا کرد، داغ شده است.

صاحب‌خبر -
سقف بدون ضمانت

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش: قرار بود جلسه هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال امروز برگزار شود و یکی از مواردی که قرار بود در آن مطرح شود بحث بر سر تعیین سقف بودجه باشگاه‌ها در فصل آینده بود که این جلسه به‌دلیل برگزاری مراسم تشییع پیکر رئیس‌جمهور و همراهانش، لغو و به زمان دیگری موکول شد. البته برخی گمانه‌زنی‌های غیررسمی حکایت از آن دارد که قرار است در فصل آینده این عدد که پایه آن برای این فصل 250 میلیارد تومان بود به 350 میلیارد تومان افزایش پیدا کند و البته تیم‌های بالای جدول و به‌خصوص قهرمان و آسیایی‌ها قرار است حدود 100 میلیارد تومان بیشتر هم سقف بودجه داشته باشند. به این ترتیب بودجه قهرمان فصل به حداقل 425 میلیارد تومان و تیم نایب‌قهرمان به 410 میلیارد تومان خواهد رسید. ضمن اینکه پاداش‌های مسابقات آسیایی و حق ترانسفر بازیکن نیز به این رقم اضافه خواهد شد.
مساله مهم در این ماجرا این است که در ابتدای این فصل هم با تصویب این قانون و ابلاغ آن این امیدواری به‌وجود آمد که قرار است فدراسیون فوتبال سختگیرانه و بدون اغماض قرار است آن را اجرایی کرده و با متخلفان برخورد کند. در ادامه وقتی ماجرای جریمه مالی و کسر امتیاز از دو تیم سپاهان و پرسپولیس به‌وجود آمد، مشخص شد که قرار است این‌بار با باشگاه‌های خاطی برخورد شود اما درنهایت نه‌تنها این برخورد با سایر باشگاه‌ها انجام نشد بلکه کمیته استیناف رای به بازگشت امتیازات کسر شده داد تا بسیاری از هواداران فوتبال به این روند بی‌توجهی به قانون معترض شوند. از ابتدا هم مشخص بود وقتی این مصوبه بدون ضمانت اجرایی لازم به باشگاه‌ها ابلاغ شده است و حتی در آیین‌نامه انضباطی بندهایی برای برخورد با باشگاه‌هایی که آن را رعایت نکرده یا دور می‌زنند در نظر گرفته نشده است، نمی‌توان انتظار داشت که درنهایت این قوانین بدون مشکل و به‌صورت کامل اجرایی شود. تجربه امسال نشان داد فدراسیون فوتبال پیش از شروع فصل جدید باید بازنگری کاملی در این قانون انجام داده و تنبیهات لازم را برای متخلفان در‌نظر بگیرد تا جنجال‌هایی که در اوایل این فصل شاهد آن بودیم دیگر تکرار نشود.
البته از سوی دیگر این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت با توجه به اینکه باشگاه‌های آسیایی ما در دو تورنمنت لیگ نخبگان و همچنین لیگ قهرمانان با رقبای سرسخت و بعضا بسیار متمولی روبه‌رو می‌شوند شاید سقف بودجه‌ای که تقریبا معادل 8 میلیون دلار است، نمی‌تواند کمک چندانی به موفقیت آنها کند؛ د‌رحالی‌که در همین فصل برخی باشگاه‌های حاشیه خلیج‌فارس رقمی معادل همین بودجه کل فصل باشگاه قهرمان فوتبال ما را تنها برای خرید یکی از ستاره‌های خود هزینه کرده‌اند. در چنین شرایطی شاید باید فکری اساسی در این زمینه انجام داد تا هم مانع از ریخت و پاش‌های بی‌حساب و کتاب در فوتبال‌مان شویم و هم نمایندگان کشورمان در آسیا به‌خوبی تقویت شوند.

نظر شما