شناسهٔ خبر: 66795805 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

مدیر کل اداره ثبت اسناد و املاک تهران: بیش از ۹۸ درصد از اراضی ملی تهران حد نگاری شده است/ امکان جعل اسناد تک برگ وجود ندارد

مدیر کل اداره ثبت اسناد و املاک تهران با اشاره به امنیت معاملاتی اسناد تک برگ گفت: با توجه به ثبت اطلاعات مالکیت در سامانه اداره ثبت، عملا امکان جعل اسناد تک برگ از بین رفته و معاملات با امنیت بیشتری انجام می‌شود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - حدنگاری یا همان کاداستر نوعی نقشه‌برداری هوایی دقیق است که در آن حدود املاک و اراضی مشخصی می‌شود که در سند تک برگ استفاده می‌شود و شفافیت زیاد به سند داده است.

در ماده ۱۱ قانون جامعه حدنگار که در سال ۱۳۹۳ به تصویب مجلس رسیده آمده است: «سازمان ثبت مکلف است ظرف مهلت پنج سال پس از لازم الاجرا شدن این قانون کلیه اسناد مالکیت دفترچه‌ای را به اسناد مالکیت حدنگار تبدیل کند. برای این منظور کلیه دارندگان اسناد مالکیت دفترچه‌ای اعم از دستگاه‌ها و اشخاص خصوصی مکلفند در زمان‌بندی مشخصی که در هر منطقه به وسیله سازمان اعلام می‌شود؛ سند خود را به سازمان ارائه کنند.»

همانطور که مشاهده شد متولی اجرای قانون حدنگار سازمان ثبت اسناد و املاک است، همچنین گفتنی است که حدنگاری و صدور سند تک برگ با هدف تثبیت مالکیت افراد انجام می‌شود که در بیانیه گام دوم انقلاب، مقام معظم رهبری بر این قضیه تاکید داشته‌اند.

حدنگاری در استان تهران تا چه میزان انجام شده است؟

محمد افخمی مدیر کل اداره ثبت اسناد و املاک تهران در گفت‌وگو با میزان با اشاره به میزان حدنگاری‌ انجام شده استان تهران گفت: حدنگاری ۹۸.۳ درصد از اراضی ملی و ۷۰ درصد از اراضی کشاورزی استان تهران انجام شده است و در راستای برنامه عملیاتی قوه قضاییه و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در اداره کل ثبت اسناد و املاک تهران سعی داریم تا سال آینده حدنگاری ۱۰۰ درصدی در استان تهران انجام دهیم.

وی افزود: حدنگاری طبق قانون جامع حدنگاری انجام می‌شود که این قانون مصوب ۱۳۹۳ است و بر اساس ماده ۹ این قانون دستگاه‌های دولتی برای تعیین‌تکلیف اراضی خود، مکلف به گرفتن سند حدنگار هستند، ولی متاسفانه به دلیل کمبود تامین اعتبارات و عدم همکاری دستگاه‌های مربوطه هنوز به حدنگاری ۱۰۰ درصدی در زمینه صدور اسناد مالکیت اراضی دولتی نرسیده‌ایم، ولی با توجه به دستورات قوه قضاییه و برنامه‌های رئیس سازمان اسناد و املاک کشور، هدف این است که به حدنگاری ۱۰۰ درصدی برسیم.

افخمی ادامه داد: خوراک اولیه حدنگاری تهیه نقشه است و بسته به موقعیت املاک مقیاس‌های گوناگوی برای نقشه‌بردرای تعیین می‌شود و اراضی ملی با توجه به وسعت و عدم دسترسی به اراضی مرتفع، حدنگاری این مناطق توسط سازمان جنگل و مراتع انجام می‌شود.

مدیرکل اداره ثبت اسناد و املاک تهران با بیان دقت اندازه‌گیری نقشه‌برداری اظهار کرد: در حال حاضر مقیاس مورد استفاده برای اراضی ملی یک ده هزارم است که برای دقت بیشتر این مقیاس باید به یک هزارم برسد. همچنین اراضی کشاورزی با مقیاس یک دو هزارم و مقیاس اراضی شهری یک پانصدم است. 

اسناد دفترچه‌ای دیگر اعتبار ندارند

وی با اشاره به مهم‌ترین چالش پیشروی تهیه نقشه کاداستری گفت: متاسفانه برخی از مردم برای گرفتن سند مالکیت تک برگ هنوز مراجعه نکرده‌اند چرا که اسناد دفترچه‌ای در حال حاضر اعتباری ندارند و اگر مردم بخواهند معامله‌ای انجام دهند فقط باید سند تک برگ داشته باشند.

افخمی افزود: در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ماه طرح الزام به تنظیم سند رسمی در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید که در این طرح اصرار بر این است، معاملات با اسناد عادی متوقف شود و فقط معاملات اسناد رسمی اعتبار داشته باشد پس لازم است مردم نسبت به تبدیل سند عادی به رسمی اقدامات لازم را انجام دهند.

وی با اشاره به مزایای سند تک برگ گفت: اسناد مالکیت دفترچه‌ای دست‌نویس و ثبت نشده هستند، ولی در صدور اسناد تک برگ، تمامی اطلاعات و سوابق معاملات از دفاتر اسناد رسمی اخذ و سپس در سامانه ثبت می‌شود، علی‌رغم اینکه تک برگ بودن سند، از امنیت بالایی برخوردار است که امکان جعل آن به صفر رسیده است و همچنین با سند تگ برگ فقط یک بار می‌توان معامله کرد و مالک جدید باید برای گرفتن سند مالکیت اقدام کند.

سند تک برگ، معاملات برخط را ممکن کرده است

رئیس اداره ثبت اسناد و املاک تهران ادامه داد: همچنین در سند‌های تک برگ می‌توان معاملات را به صورت برخط انجام داد و نیازی به مراجعه حضوری هم ندارد و به راحتی می‌توان استعلام اطلاعات سند را انجام داد و کم‌تر از یک ساعت می‌توان اطلاعات معامله را دریافت کرد.

وی افزود: تا سال‌های آینده تمام اسناد مالکیت به صورت الکترونیک صادر می‌شود که دیگر نیازی به سند کاغذی نیست و بسیار راحت می‌توان معاملات بدون کاغذ انجام داد.

وی در پایان گفت: هزینه گرفتن سند مالکیت زیاد نیست و فقط از مالک حق‌الثبت گرفته می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما