شناسهٔ خبر: 66448548 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

اعضای کابینه سیزدهم در پاسخ به پرسش‌های «شرق»

از حمایت تمام‌قد از قرارداد زاکانی با چینی‌ها تا اختلافات دولت و مجلس

اعضای کابینه سیزدهم دیروز به رسم همیشگی در حاشیه جلسه هیئت دولت، میزبان خبرنگاران بودند و به سؤالات آنها پاسخ دادند. از ماجرای نیکا شاکرمی، قرارداد شهرداری با چین و طرح نور گرفته تا اختلافات علنی‌شده دولت و مجلس و بسیاری دیگر، سوژه‌هایی بود که در حیاط دولت مطرح شد.

صاحب‌خبر -

حمیدرضا به‌گذر:‌ اعضای کابینه سیزدهم دیروز به رسم همیشگی در حاشیه جلسه هیئت دولت، میزبان خبرنگاران بودند و به سؤالات آنها پاسخ دادند. از ماجرای نیکا شاکرمی، قرارداد شهرداری با چین و طرح نور گرفته تا اختلافات علنی‌شده دولت و مجلس و بسیاری دیگر، سوژه‌هایی بود که در حیاط دولت مطرح شد.

وزیر کشور در پاسخ به پرسش «شرق» درباره انعقاد قرارداد بین شهرداری تهران و چین برای تأمین واگن، در دفاع از زاکانی گفت: کار خوبی است که شهرداری انجام داده است. امیدواریم طبق برنامه‌ها اجرا شود. اصل ما بر حمایت داخل است و اولویت بر تولید داخل است؛ اما دیگر نیازمندی‌ها را از خارج تأمین می‌کنیم. قرارداد طبق روال قانونی خود انجام شده است.

احمد وحیدی همچنین درباره اجرای طرح انسداد مرز در شرق کشور بیان کرد: انسداد مرز، یک پروژه قدیمی است و چند بار شروع و رها شده بود که با دستور رئیس‌جمهور و تخصیص منابع، در شرق کشور دنبال می‌شود و در حال اجراست. وزیر کشور درباره مطرح‌شدن پرونده نیکا شاکرمی در رسانه‌های بیگانه، گفت: الان دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا در حال حمایت از مردم فلسطین هستند. می‌خواهند توجهات را از این اعتراضات دور کنند. از سویی می‌خواهند عملیات وعده صادق را مخدوش کنند. آنها آمدند و یک سوژه بسیار مضحک را که همه ابعاد آن روشن است، مطرح کردند که پاسخ آن هم داده شد و مشخص شد دشمن و رسانه‌های آنها به گزارش‌های دروغ و دور از واقع متوسل شده‌اند تا عملیات روانی انجام دهند. وحیدی درباره اجرای طرح نور گفت: طرح نور بر اساس تکالیف قانونی است و فراجا به‌عنوان ضابط قوه قصائیه اجرا می‌کند. دستگاه‌های دیگر هم مسئولیت دارند که باید به آن عمل کنند تا از ناهنجاری‌ها جلوگیری شود. تا الان هم خوب انجام شده و مورد استقبال مردم و مسئولان قرار گرفته است.

 از مجلس فعلی راضی هستیم، اما...

سید‌محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیسی نیز در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به سؤال «شرق» درباره اختلاف مجلس و دولت‌ گفت: دو جلسه با حضور رئیس مجلس، وزیر اقتصاد، رؤسای کمیسیون‌های اقتصادی مجلس و رئیس‌ کل بانک مرکزی درباره وضعیت بازار ارز تشکیل شد. او ادامه داد: هدف از تشکیل این نشست، کنترل بازار ارز با همکاری دو قوه بود. برنامه‌های دولت در این زمینه تهیه و اعلام شد. معاون پارلمانی رئیس‌ دولت سیزدهم با اشاره به تعامل دولت با مجلس دوازدهم گفت: از مجلس فعلی راضی هستیم، اما امیدوارم در مجلس آینده این همکاری‌ها بهتر شود. حسینی اختلاف نظر دولت و مجلس در مسائل مختلف کشور را طبیعی دانست و ادامه داد: اختلاف نظر کارشناسان دولت و مجلس طبیعی است، اما هیچ تنشی بین دولت و مجلس وجود ندارد. در قضیه برنامه و بودجه اختلافاتی وجود داشت، اما آنچه مجلس تصویب کرد و به تأیید شورای نگهبان رسید، از طرف دولت اجرا می‌شود. او ادامه داد: امیدوارم قانون پیشگیری از آسیب به زنان و چند قانون اولویت‌دار و مهم دولت در دو، سه هفته آینده مانند قانون اجاره‌بهای مسکن تصویب شود.

بسیاری از وعده‌های رئیس‌جمهور عملی شده است

سپهر خلجی هم در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به سؤال «شرق» مبنی بر اینکه ویدئوهایی از رئیس‌جمهور در حال وایرال‌شدن است که در آن وعده های انتخاباتی ایشان مکررا تکرار می‌شود، نظر دولت در این زمینه چیست؟ گفت: بسیاری از وعده‌هایی که رئیس‌جمهور در ایام انتخابات داده‌اند، عملی شده است؛ ازجمله می‌توان به سالی یک میلیون شغل اشاره کرد که در همین زمینه مراکز اصلی آمار می‌دهند که نتیجه آن مشخص است. اگر از مرکز آمار پرسش کنید، نشان خواهد داد که ما کاهش بی‌کاری داشته‌ایم و این یعنی وعده رئیس‌جمهور محقق شده است. در بحث مسکن نیز جهت‌گیری دولت به سمت ساخت مسکن بوده است و حتی درباره مسکن رئیس‌جمهور از واژه ابر‌پروژه ساخت مسکن نام بردند. البته باید خاطرنشان کرد ممکن است نیاز باشد ما مسکن بسازیم، جایی دیگر زمین به متقاضی بدهیم و حتی به اشکال مختلف نیاز باشد اعمال دیگری را انجام بدهیم. در پایان امیدوارم بتوانیم تا پایان دولت سیزدهم آرامش خاطر برای مردم عزیزمان فراهم کنیم.

لایحه حمایت از زنان به‌زودی تصویب خواهد شد

انسیه خزعلی هم در پاسخ به این پرسش «شرق» که «با توجه به رو به پایان بودن مجلس یازدهم و تصویب‌نشدن لایحه منع خشونت علیه زنان، آیا راهکار و برنامه‌ای برای تسریع در تصویب این لایحه دارید؟» گفت: تصویب این لایحه در برنامه و دستور کار مجلس یازدهم بوده و در همین مجلس نیز با توجه به پیگیری‌های انجام‌شده تصویب خواهد شد.


 

نظر شما