شناسهٔ خبر: 66455806 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

خاطرات سال ۱۳۸۰ هاشمی‌رفسنجانی| سیزدهم اردیبهشت

درخواست امام جمعه ارومیه از هاشمی/ روایتی از روابط آمریکا با چین و روسیه

هاشمی رفسنجانی روز سیزدهم اردیبهشت سال ۱۳۸۰ در مورد گفت‌و‌گوی تلفنی با امام جمعه ارومیه و مباحث انتخاباتی نوشته و به اخباری در مورد روابط آمریکا با چین و روسیه اشاره کرده‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

صاحب‌خبر -

بیشتر وقت به مطالعه گذشت. [آقای غلامرضا حسنی]، امام‌جمعه ارومیه، تلفنى درخواست کرد که وقت فورى بدهم که با علماى آذربایجان غربى به ملاقات بیایند. متوجه شدم که به قصد اصرار روى نامزدشدن در انتخابات مى‌آیند؛ تشکر کردم و گفتم نیایند، تأثیرى ندارد. قبلاً هم آیت‌الله [علی‌اکبر] قریشى، [نماینده مجلس خبرگان]، از آنجا نامه‌اى براى این موضوع نوشته بودند. تعداد افرادى که براى ریاست‌جمهورى ثبت‌نام کرده‌اند، به ۱۳۴ نفر رسیده؛ ولى عمدتاً گمنام.

دیروز ناگهان اعلام شد که آمریکا به خاطر رفتار دولت چین در مورد هواپیماى جاسوسی‌اش، تمام مذاکرات و روابط نظامى‌اش با چین را قطع کرده است، ولى دو ساعت بعد، اعلام شد که خبر اشتباه نقل شده و اصل خبر این بوده که مورد به مورد، روابط باید با بررسى و تصمیم خاص باشد.

نظامیان اسرائیل، امروز با بولدوزر و تانک، وارد یک اردوگاه فلسطینى در رفح شدند و بخشى از آن را ویران کردند و جمعى را مجروح نمودند و نیز از مرز لبنان گذشتند و برج دیده‌بانى در شمال مرز نصب کردند و در کنار آن، خواستار ختم برخوردها و مذاکره بر محور پیشنهادهاى جدید مصر و اردن شده‌اند که هدفش ختم انتفاضه است.

[جرج دبلیو بوش]، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده است که قاطعانه طرح جنگ ستارگان را ادامه مى‌دهد و روسیه گفته است اگر اقدام شود پیمان سالت [=گفت‌وگوی محدودسازی جنگ‌افزار راهبردی]، منتفى مى‌شود. براى اخطار، امروز یک موشک پیشرفته را آزمایش کرده و چین گفته که به مسابقه تسلیحاتى از این نوع ادامه خواهد داد. اتحادیه اروپا، فشار بر آمریکا وارد مى‌کند که از این طرح صرف‌نظر کند، ولى هند گفته، اگر این طرح جایگزین توسعه سلاح‌هاى هسته‌‌ای باشد، موافق است. آمریکا گفته، مى‌خواهد در رابطه با مذاکرات با کره شمالى درخصوص کنترل تسلیحات هسته‌اى خاتمه بدهد، ولى اتحادیه اروپا هیئتى به کره [جنوبی] فرستاده، براى تشویق این کشور به خوددارى از ساخت سلاح هسته‌اى.

در افغانستان، جنگ ادامه دارد. کامپیوتر خبرگیرم اشکال داشت؛ آقاى [مهرداد] محمودى از دفتر آمد و اصلاح کرد.

 

نظر شما