شناسهٔ خبر: 66701257 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنرآنلاین | لینک خبر

آیین نکوداشت استاد ایرج راد برگزار شد/تقدیر از استاد اخلاق‌مدار تئاتر در مراسمی با شعر و ساز و آواز

آیین نکوداشت استاد ایرج راد در سیزدهمین همایش شعر و موسیقی 27اردیبهشت ماه به همت کانون ادبی زمستان در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

صاحب‌خبر -

گروه تئاتر خبرگزاری هنر ایران: آیین نکوداشت استاد ایرج راد در سیزدهمین همایش شعر و موسیقی 27اردیبهشت ماه به همت کانون ادبی زمستان در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

در این مراسم که با شعرخوانی و اجرای موسیقی زنده همراه بود، جمعی از اهالی شعر وادب،موسیقی و تئاتر و سینما از جمله دوستان و همکاران استاد ایرج راد حضور داشتند. قطب‌الدین صادقی،گوهر خیراندیش، هادی مرزبان، شهره سلطانی، محمد رحمانیان، رضا بابک، سیاوش طهمورث، بیژن شکرریز، علی دهکردی، ابوالفضل جلیلی، سعید امیرسلیمانی از جمله افراد حاضر در این برنامه بودند.

آئین بزرگداشت ایرج راد

استاد ایرج راد در بخش نکوداشت این برنامه، ضمن تشکر از حضار و دوستان خود بیان کرد: آن چه که من در این سال‌ها انجام دادم این بود که حداقل کار بد انجام ندهم و در راهی قدم بردارم که در زمینه مسائل فرهنگی و هنری باشد. افتخار من کارهایی است که بازی نکرده‌ام و در بین کارهایی که در آن بازی کردم، شاید یک یا دو اثر باشد که بعدها پشیمان شدم.اکثر آثار من به دلیل تاثیری که روی مخاطب گذاشت و حرفی برای گفتن داشت برایم لذت‌بخش بود.

او ادامه داد: هرکسی در مسیر زندگی‌اش با اتفاقاتی روبروخواهد بود که آن اتفاقات زندگی‌ساز برای آینده او است. من هم شانس آوردم که در زمانی که به تئاتر علاقه‌مند شدم با کسانی برخورد کردم و با بزرگانی کار کردم که اهل فرهنگ بودند و انسان‌های والایی بودند و من سعی کردم از آن‌ها یاد بگیرم و سعی کردم برای آن اساتید که نام تئاتر را برای این کشور جاودان نگه‌داشتند احترام قائل باشم. 

آئین بزرگداشت ایرج راد

در این آیین نکوداشت، هنرمندانی چون هادی مرزبان، سعید امیرسلیمانی، محمد رحمانیان، گوهر خیراندیش، اسماعیل خلج و رضا بابک به سخنرانی درمورد ایرج راد و خاطره‌گویی از ایشان پرداختند.

همچنین قطب‌الدین صادقی نمایشنامه‌نویس، کارگردان و بازیگر در رابطه با ایرج راد گفت: زمانی که من وارد دانشکده هنرهای زیبا شدم، استاد ایرج راد کارهای فارغ‌التحصیلی خود را انجام می‌داد. از همان جا پیوند دوستی و مودتی با ایشان برقرار شد. وطن آن جایی است که آبادش می‌کنید و به نظر من آقای راد وطن تئاتر را آباد کرد و در این سال‌ها کار مبتذل انجام نداد. به عنوان یک مسئول هم در فعالیت‌های صنفی، از خودش چهره‌ای مسئول و پویا ارائه کرد که در تلفیق با شخصیت هنری‌اش جمعا یک فعال ارزشمند را ساخته است.

آئین بزرگداشت ایرج راد

علی دهکردی مدیرعامل خانه سینما و بازیگر و کارگردان نیز در این مراسم بیان کرد: آقای راد یک قهرمانی است که نشستن راحت روی مبل و نوشیدن چای را رها کرد و سال‌ها با مشقت به دفاع از اهداف صنفی تئاتر و سینما پرداخت. آقای راد در کنار بزرگان دیگر همچون علی نصیریان، آخرین میراث‌داران اخلاق ارزشمند و مقدس بازیگری کشور ما هستند. امیدوارم جوانان ما هم بازیگری و هم اخلاق که اولی‌تر است را از ایشان بیاموزند. اخلاق است که از ایرج راد یک عالیجناب ستودنی در تاریخ تئاتر و فرهنگ ما ساخته است. 

آئین بزرگداشت ایرج راد

سیاوش طهمورث بازیگر، نیز در بخشی از سخنان خود در این آیین نکوداشت اشاره کرد: افرادی چون ایرج راد کسانی هستند که هنر این سرزمین را زنده نگه‌داشتند و اگر این افراد نبودند، ابتذال بیشتر از این می‌شد. 

 

آئین بزرگداشت ایرج راد

همچنین حسن زارعی بازیگر در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین با اشاره به همکاری‌اش با ایرج راد گفت: استاد راد از انسان‌های خوب حرفه تئاتر هستند و چه در بخش هنری و چه در بخش مدیریتی بر کسی پنهان نیست که زحمات بسیاری کشیده‌اند. افرادی که در این حرفه هستند، عشق و علاقه به آن دارند و این عشق در ایرج راد در هر مقامی که بود، وجود داشت. 

نظر شما