شناسهٔ خبر: 66704492 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

بوشهر و اهواز رکورددار هوای ناسالم/ پاک‌ترین هوا سهم ارومیه شد

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلایندگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شاخص کیفی شهرها در چه سطحی قرار دارد؛ امروز هوای دو شهر ناسالم ثبت شده و هوای ۲۱ شهر در وضعیت سالم و پاک قرار دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به روز گذشته و امروز _جمعه، بیست‌وهشتم اردیبهشت_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به مقایسه شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است، بنابراین بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست، امروز شاخص کیفی هوای هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه‌ای)، بسیار ناسالم (بنفش) و ناسالم (قرمز) قرار ندارد.

بر این اساس، شرایط کیفی هوا امروز در ایستگاه کلان‌شهرهای بوشهر با شاخص ۱۲۹ و اهواز با شاخص ۱۰۵، در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد، در حالی که روز گذشته شهر زنجان بر مدار ناسالم (نارنجی) قرار داشتند.

در همین راستا، سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلان‌شهرهای اصفهان با شاخص ۶۰، تهران با شاخص ۵۱، بیرجند با شاخص ۸۶، مشهد با شاخص ۹۰، بجنورد با شاخص ۵۵، زنجان با شاخص ۹۵، زاهدان با شاخص ۸۹، قزوین با شاخص ۵۳، سنندج با شاخص ۷۹، کرمانشاه با شاخص ۵۹ و همدان با شاخص ۵۳، وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

لازم به یادآوری است که روز گذشته، بیست‌وهفتم اردیبهشت شهرهای تبریز، اصفهان، کرج، بوشهر، تهران، بیرجند، مشهد، اهواز، سمنان، زاهدان، قم، سنندج، کرمان و کرمانشاه، وضعیت هوای سالم (زرد) بودند.

قابل توجه است که دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلان‌شهرهای تبریز با شاخص ۳۱، ارومیه با شاخص ۱۹، اردبیل با شاخص ۲۳، کرج با شاخص ۵۰، سمنان با شاخص ۵۰، قم با شاخص ۵۰، کرمان با شاخص ۳۸، یاسوج با شاخص ۴۴، اراک با شاخص ۴۳ و یزد با شاخص ۴۱، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، اما روز گذشته شهرهای ارومیه، اردبیل، بجنورد، یاسوج، اراک، همدان و یزد در وضعیت پاک (سبز) ثبت شدند.

به این ترتیب امروز شرایط کیفی هوای کلان‌شهرهای ایلام، شهرکرد، شیراز، گرگان، رشت، خرم‌آباد، ساری و بندرعباس ثبت نشده است، به طوری که روز گذشته نیز شهرهای ایلام، شهرکرد، شیراز، قزوین، گرگان، رشت، خرم‌آباد، ساری، بندرعباس بدون داده ثبت شده بودند.

در نهایت بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه‌ای)، بسیار ناسالم (بنفش) و ناسالم (قرمز) ثبت نشدند، اما دو شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۱ شهر سالم (زرد)، شمار ۱۰ شهر پاک (سبز)، هشت شهر بدون داده ثبت شدند، در حالی که روز گذشته یک شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۴ شهر سالم (زرد)، هفت شهر پاک (سبز) و ۹ شهر بدون داده درج شده بودند.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

نظر شما