شناسهٔ خبر: 66705009 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

جزئیاتی از پرداخت سکه و صنایع دستی به داور لیگ برتر

فساد جدید فوتبال بیرون زد؛ سرپرست فدراسیون افشای رشوه داور معروف را چه کرد؟ / رای پرونده در رکن قضایی چه شد؟+فیلم

بهاروند باید توضیح دهد که رئیس هیات استانی مذکور چه کسی بوده و آیا بعد از این افشاگری، رسیدگی قانونی به پرونده اتهامی وی انجام شده است یا خیر؟ آیا ادعای مذکور اثبات شده و آیا با مدیر مورد اشاره برخورد لازم انجام گرفته یا لاپوشانی شده؟

صاحب‌خبر -
mp4 تعداد بازدید : 3831
<div id="video-display-embed-code_1818224" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.tabnak.ir/fa/news/play/embed/1237747/1818224?width=400&height=300"></script></div>

جو فوتبال ایران به شدت ملتهب است و افشاگری‌های فساد پیاپی منتشر می‌شود. 

به گزارش تابناک ورزشی؛ صبح امروز جمعه در برنامه زنده تلویزیونی، سیدمهدی سیدعلی، داور سرشناس لیگ برتر فوتبال طی سال‌های اخیر،  تلفنی روی خط آمد و دست به شفاف سازی در مورد یک ماجرای واضح فساد زد.

این داور از درخواست رئیس هیات فوتبال یک استان، مبنی بر کمک او برای جلوگیری از سقوط تیم استان در یک بازی لیگ برتری در سال ۹۹ پرده برداشت که با جاسازی سکه و صنایع دستی در چمدان مخصوص ست رادیویی داوران همراه شد.

سیدعلی در برنامه تلویزیونی گفت، او به بهانه تحویل ست رادیویی به اتاق من در هتل آمد و کیف را تحویل داد و درخواستش را مطرح کرد که با مخالفت من مواجه شد‌. بعد از رفتن او ، کیف را باز کردم و سکه و صنایع دستی را دیدم و بلافاصله به لابی هتل زنگ زدم تا برگردند و آن هدایا (رشوه) را ببرند.

نکته مهم و کلیدی از افشاگری این داور جایی است که می‌گوید ماجرا را به سرپرست وقت فدراسیون فوتبال گفته و موضوع را در ارکان قضایی فدراسیون هم ثبت کرده است.

پرسش و ابهام اینجاست که مقام مسئول مورد اشاره که در سال ۹۹، حیدر بهاروند بوده، چه برخوردی با این ماجرا کرده است؟ بهاروند اکنون رئیس سازمان لیگ حرفه‌ای است و بعد از خانه‌نشینی، دوباره توسط تاج به رده مدیران فوتبال بازگردانده شد.

فساد جدید فوتبال بیرون زد؛ سرپرست فدراسیون افشای رشوه داور معروف را چه کرد؟ / رای پرونده در ارکان قضایی چه شد؟

بهاروند باید توضیح دهد که رئیس هیات استانی مذکور چه کسی بوده و آیا بعد از این افشاگری، رسیدگی قانونی به پرونده اتهامی وی انجام شده است یا خیر؟ آیا ادعای مذکور اثبات شده و آیا با مدیر مورد اشاره برخورد لازم انجام گرفته یا لاپوشانی شده است؟ مدیر مذکور در حال حاضر چه جایگاه و سمتی در فوتبال دارد.

اتفاقا در سالی که قرار است انتخابات چهار سال آتی فدراسیون فوتبال برگزار شود، ضروری است که فوتبال چهره‌های سیاه خود را بشناسد و از همین حالا حکم ردصلاحیت آنها صادر شود.

طبق کدهای اخلاقی فیفا، رسیدگی به این پرونده فساد، گریز ناپذیر بوده و عدم گردش کار در ارکان قضایی فدراسیون، خود یک فساد محسوب می‌شود.

فیفا تکلیف نحوه برخورد با فسادهای گزارش شده را در آیین‌نامه های خود صریح و شفاف، مشخص کرده و راه فراری برای پوشاندن آن باقی نگذاشته است. حتی گزارش نکردن رشوه و فساد از سوی هر یک از ارکان فعال در فوتبال هم جرم تلقی شده و سیدعلی با اقدامی که انجام داده است، وظیفه قانونی خود را به نحو احسنت اجرا کرد.

فساد جدید فوتبال بیرون زد؛ سرپرست فدراسیون افشای رشوه داور معروف را چه کرد؟ / رای پرونده در ارکان قضایی چه شد؟

حالا او که از اطلاع خود به مقامات نتیجه‌ای نگرفته، حق دارد از طریق رسانه پیگیر گزارش خود باشد و مدیران وقت فدراسیون هم که در رسانه ها خود را حامی مبارزه با فساد معرفی می‌کنند، مکلف هستند پاسخگوی ابهام ایجاد شده باشند، وگرنه اتهام دامن خودشان را خواهد گرفت و تحت عنوان مماشات با متهمان به فساد، تحت پیگرد قرار می‌گیرند.

فوتبال ایران نیازمند تداوم این افشاگری‌ها و پاکسازی اساسی در سطوح بالای خود است تا یک بار برای همیشه، پرده بلند پنهان‌کاری بیفتد و وقایع پشت آن برای مردم روشن شود. تنها در این صورت است که می توانیم از مبارزه جدی با فساد صحبت کنیم. 

موجی که با پرونده مالی در باشگاه دولتی مس رفسنجان برملا شد، می‌تواند همچون یک دومینو به رسوایی مفسدان بینجامد و به اتلاف صدها میلیارد منابع در لایه‌های مختلف فوتبال پایان دهد.

آیا مهدی تاج و کمیته اخلاق فوتبال، این فرصت طلایی برای برخورد جدی و قانونی با فاسدان را ارج می‌نهد یا دوباره با توصیه ها و سفارش‌ها، کار را رها کرده و با افتادن آب از آسیاب، دوباره در روی همان پاشنه خواهد چرخید؟ 

نویسنده: بهنام شریفی 

نظر شما