شناسهٔ خبر: 66706511 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

وزیر ارشاد: تولید کاغذ در کشور به ۱۳۰ هزار تن می‌رسد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با احیای یک کارخانه‌، ۱۵۵ میلیون کتاب درسی با کاغذ ایرانی تولید شده است و به زودی تولید کاغذ در کشور به ۱۳۰ هزار تن خواهد رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز در پیش خطبه‌های نماز جمعه تهران که در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: ایام دهه کرامت را تبریک عرض می‌کنم که با ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) آغاز و با تجلیل از امامزادگان واجب التعظیم نظیر حضرت احمد بن موسی (ع) شاهچراغ و دیگر امامزادگان تا روز یازدهم ذی‌القعده روز ولادت پر سعادت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) امتداد دارد.


او ادامه داد: خداوند متعال را به سبب میزبانی از فرزندان حضرت موسی بن جعفر (ع) شاکر هستیم، این شجره طیبه در طول هزاره اخیر در کشورمان منشا خیر، برکت، علم، دانش، چراغ‌های فروزان و مشعل‌های هدایت و راهبری بوده‌اند.

وزیر ارشاد با اشاره به آغاز نهضت اسلامی توسط امام خمینی در ایران تاکید کرد: در قرن معاصر یکی از فرزندان امام موسی بن جعفر (ع) از کنار مزجع نورانی حضرت فاطمه معصومه (س) پرچم نهضت اسلامی را برافراشت که آیت الله العظمی امام سید روح الله الموسوی خمینی (ره) بودند.

وی افزود: با قیام امام راحل نهضت بزرگ انقلاب اسلامی آغاز شد و با مرارت‌ها، رنج‌ها، تلاش‌ها و مجاهدت‌ها به پیروزی رسید و امروز به دست یکی دیگر از سادات عزیز و جلیل القدر که فرزند دیگری از فرزندان حسین بن علی (ع)، انقلاب اسلامی در قله روشنایی و هدایت قرار گرفته است که حضرت آیت الله العظمی امام سید علی خامنه‌ای (مد ظله العالی) هستند. حضور امام رضا (ع) در ایران موجب ایجاد تمدن رضوی شد.

اسماعیلی با بیان اینکه حضور امام رضا (ع) در ابتدای قرن سوم دقیقاً در سال ۲۰۰ هجری خلیفه عباسی از امام برای حضور در مرو دعوت کرد، گفت: این هجرت تاریخ ساز پس از هجرت پیامبر عظیم الشأن اسلام مهم‌ترین هجرت در تاریخ اسلام به شمار می‌رود. امام رضا (ع) با حضور خود در ایران و خراسان تمدن جدیدی را با نام تمدن رضوی بنیان نهادند.

او ادامه داد: این دقیقاً در زمانه‌ای بود که خلفای عباسی در نیمه قرن دوم با راه‌اندازی بیت الحکمه تلاش داشتند تا فلسفه غرب و یونان را در جهان اسلام گسترش دهند و امام رئوف عالم ما با حضور در مرو استفاده از فرصتی که فراهم شده بود با سلاح اقناع، استدلال و دانش گسترده الهی خود به مناظره با رقبا پرداختند و فضای نوینی از تفکر و اندیشه را در این خطه بنیان نهادند.

وزیر ارشاد عنوان کرد: زمانی که خلفای عباسی تلاش داشتند فلسفه غرب و یونان را در جهان اسلام گسترش دهند، امام ما با حضور در مرو با استفاده از حضوری که فراهم شده بود با دانش گسترده الهی به مقابله با مخالفان پرداخت. اوج اسلام با میدان داری مفاخر و بزرگانی، چون ابوریحان بیرونی و ابوعلی سینا آغاز شد. وی افزود: خدا را شاکریم در پناه عقلانیت، با مکتبی که برای ما به میراث گذاشته شده، بنای مدنی انقلاب اسلامی را بنا گذاشته ایم و همه دستاورد‌های فرهنگی امکان رشد و تعالی پیدا می‌کند. انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی است. دنیا و رهبران دنیا کجا شخصیتی مثل رهبر حکیم ما سراغ دارد که با این میزان تسلط، پرچمدار مسائل فرهنگی در جهان باشد که تنها یکی از بزرگترین مظاهر آن، نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است که از سال ۱۳۶۶ با تدبیر رهبر که آن زمان در کسوت ریاست جمهوری بودند، آغاز شد و امسال سی و پنجمین دوره آن در حال برگزاری است.

تولید کاغذ در کشور به ۱۳۰ هزار تن می‌رسد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برخی چهره‌های وابسته و مزدوران تلاش می‌کردند، حوزه فرهنگ و هنر را از فضای انقلاب دور کنند، اتفاقات ناگواری که در دهه ۹۰ رخ داد، به این مساله کمک کرد و توان حاکمیت دینی به شدت کاهش پیدا کرده بود. سال ۱۴۰۰ که بنده مسئول وزارت فرهنگ بودم، اقتصاد کتاب ۹ هزار میلیارد تومان بود و ما ۳۰ میلیارد تومان در اختیار داشتیم یعنی خلع سلاح فرهنگ؛ بنابراین در حوزه کتاب یکی از وظایف ما احیای حوزه فرهنگ بود.

اسماعیلی با بیان اینکه در ایام هفته کتاب عرض کردم؛ تولید کاغذ تحریر به یک عدد ناچیز پنج هزار تن رسیده است و همانجا قول دادم در کاغذ به خودکفایی می‌رسیم. اکنون کارخانه‌ای که زیر پنج هزار تن تولید داشت، تولیدش به ۵۵ هزار تن رسیده و ۱۵۵ میلیون کتاب درسی با کاغذ ایرانی تولید شده است.  او افزود: در ادامه این مسیر، به زودی تولید کاغذ در کشور به ۱۳۰ هزار تن خواهد رسید. در مکتب امام خمینی (ره) ما می‌توانیم را یاد گرفتیم و این کارخانه کاغذ در شمال کشور در دولت مردمی راه اندازی شد. بنای ما مردمی‌سازی فرهنگ و هنر در کشور است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دشمن درصدد فروپاشی فرهنگ کشور بود، اظهار کرد: در جشنواره فجر سال گذشته ۲۵ فیلم در حوزه معرفی مفاخر، مشاهیر و فرماندهان جنگ تحمیلی ارائه شد و همه آمار‌ها بیانگر موفقیت ما در حوزه فرهنگ است.  اسماعیلی تاکید کرد: مطابق با دولت مردمی و شعار رهبر، بنای ما مردمی‌سازی فرهنگ و هنر در کشور است؛ حاکمیت و دولت در مقام تنظیم‌گر، هدایتگری و نظارت عمل می‌کنند، اما کار در اختیار مردم است.

افزایش ۳۰ درصدی رشد فروش نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مردم و انجمن‌های علمی، فرهنگی و هنری باید میدان‌دار اصلی فرهنگ کشور باشد. به مردم متدین که همیشه در صحنه حضور دارند، عرض می‌کنم حوزه فرهنگ و هنر به جایگاهی که مطلوب نظام دینی و مطالبات رهبر است، خواهد رسید. وی افزود: این اتفاقات در همه بخش‌ها در حال پیگیری است؛ قرارگاه شهید آوینی در وزارت ارشاد به همین منظور تاسیس شده. میدان‌دار‌های فرهنگ و هنر در استان زیر نظر امام‌جمعه‌ها قرار می‌گیرند. حوزه فرهنگ باید بتواند مسائل و اولویت‌های خود را در نظام امام و امت تعیین کند و ما این وظیفه مهم را دنبال می‌کنیم.

اسماعیلی با اشاره به برگزاری نمایشگاه کتاب تهران تاکید کرد: ان‌شاءالله مردم در روز‌هایی که از نمایشگاه کتاب باقی مانده، به این مکان فرهنگی مراجعه کنند. دشمن به دنبال هنجارشکنی بود. این مکان به محلی برای نشان دادن حجاب و عفاف شده است. نمایشگاهی که سال گذشته ۷ میلیون بازدیدکننده داشت، در این دوره ۳۰ درصد رشد فروش داشته است. وزیر ارشاد در پایان خاطرنشان کرد: جامعه ایرانی یک جامعه عفیف و دینی است. حضور اسلام و احکام متعالی به این فضا، تعالی داده است و ما در نمایشگاه کتاب این موضوع را با همه وجود احساس کردیم.

نظر شما